Ustawa nakłada na zarządzających jak i na ratowników wodnych szereg obowiązków, czynności mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo osób przebywających na obszarach wodnych, a więc również w pływalni i parku wodnym. Dodatkowo w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy zadania ratownika określają szczegółowo odrębne przepisy2. Taki stan rzeczy sprawia, iż celowym wydaje się wprowadzenie systemowych rozwiązań zarządczych (karty wypadku, zakresów czynności, regulaminów, instrukcji, procedur, algorytmów postępowania) w oparciu o przytoczone przepisy, które po pierwsze szczegółowo określą i usystematyzują działania, czynności, obowiązki ratowników wodnych przed, w trakcie i po zakończeniu dyżuru (dyżur ratowników wodnych należy definiować jako utrzymanie stanu gotowości do prowadzenia działań ratowniczych), po drugie, dadzą zarządzającemu narzędzia do sprawowania skutecznego nadzoru (kontroli wewnętrznej). W razie wypadku stanowić będą dowód na dopełnienie należytej staranności przez kierownictwo w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa osób korzystających z obiektu.